måndag 3 oktober 2011

Helgen

Hade mysig helg med familj
Kardemummakaka
Jag har ett recept på en underbar kardemummakaka, jag tror att själva Johan Kristian Homan (i Jan Mårtenssons böcker) skulle bli förtjust i denna kaka.
Hittade receptet i tidningen Lantliv i höstas, bland annat en matsked mortlad kademumma i, väldigt omtyckt var den :-)
Jag lägger till receptet:
6 dl mjöl
2 1/2 tsk bakpulver
2 dl strösocker
1 msk nystött kardemumma
100 g rumsvarmt smör
2 1/2 dl mjölk
Smörj bröa gjutjärnsform. Ugnstemp 200 grader. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret i små bitar, och nyp ihop väl. Tillsätt mjölk och rör ihop till tjock smet.
Bred ut i gjutjärnspannan, strössla på pärlsocker, kademumma och kanel
Ca 30 - 35 minuter i ugn och jättegott

Till lördagmiddag, hjälptes vi åt.
Jag gjorde klyftpotatis, borstade o klyftade potatisen och lät den koka i ca 4 minuter. Hällde av vattnet och stjälpte upp klyftorna i långpanna, in i ugn med vitlök och lite olja o paprikakrydda, och voila, efter 20 minuter klart.

klyftpotatis
Mannen gjorde goda köttet, på grillen. Han hade svartpeppar, salt och lite purjolök. Köttet fick inte mycket smak av purjolöken, men smakade fantastiskt, kanske var det en smakförhöjare.
klart från grillen

Jag har plockat in mina växter nu, denna fina blomma får stå framme inne ett tag innan jag lyfter den på vinterförvaring.
Härlig färg


Vi tog en promenad i byn, gulligt hus.


Äpplen...
Äppelträdet utanför vårt köksfönster

Äppelkakadags snart kanske...






6 kommentarer:

  1. HEJ HELENA!! NU först tittar jag in här på din MYSIGA blogg. Det har varit så fullt upp med datorhaveri, ny dator och doktorer att det är först nu jag tagit mig hit.
    VAD fiin din blogg är. HÖG mysfaktor!!!
    OCH sen är det ju helt underbart att du bloggar från mitt älskade Småland.
    Jag ska genast lägga upp dig på min blogg så att jag lätt hittar hit igen.
    Verkligen mysfaktor på bloggen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Tack vad gullig du är, jo jag trixar med bloggskrivandet, men det är inte så lätt, det går framåt långsamt.
    Himla skoj är det i alla fall :-)
    Kram från Småland

    SvaraRadera
  3. Är det kardemummakakan med gräddfil och utan ägg? Ser hur smarrig ut som allra helst.

    SvaraRadera
  4. Hej, jo kakan är superduper,ingen gräddfil och ej heller ägg.
    Receptet:
    6 dl mjöl
    2 1/2 tsk bakpulver
    2 dl strösocker
    1 msk nystött kardemumma
    100 g rumsvarmt smör
    2 1/2 dl mjölk
    Smörj bröa gjutjärnsform. Ugnstemp 200 grader
    Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt smöret i små bitar, och nyp ihop väl. Tillsätt mjölk och rör ihop till tjock smet.
    Bred ut i gjutjärnspannan, strössla på pärlsocker, kademumma och kanel
    Ca 30 - 35 minuter i ugn och jättegott

    SvaraRadera
  5. Supergod kaka! Jag proppade i mig tre bitar på dagens konferens :-)

    SvaraRadera
  6. Tack, tänkte vi behövde lite kardemummakaka för att orka konferera :-)

    SvaraRadera