måndag 17 oktober 2011

Kakor, Tårtor och Mannens Jordgubbsylt

Det är ju en del födelsedagar i Oktober i vår familj

Födelsedagstårta
Så gott att sitta ute i mitten av Oktober, med ett riktigt kalas, och en underbar Godistårta.
Jag gjorde en vanlig tårtbotten, delade i tre delar.
Understa lagret bredde jag mosad banan och smulade marränger på,
nästa lager bredde jag på mannens nygjorda jordgubbsylt.
Överst bredde vi på grädde, och sen var det favoritgodis på,
Jo det var riktigt omtyckt.

Den Nygjorda jordgubbsylten, gör mannen åt oss.
Den passade fint i tårtan, men vi äter den varje morgon på frukostgröten.


Mannens Jordgubbsylt
En påse ca 700 gram jordgubbar, vi köpte lådor i somras, och frös in jordgubbarna i påsar med lite lite socker i.
Tina jordgubbarna och koka upp på spisen, och skumma av noga.
Häll i ca 2,5 dl socker, låt smälta av sig själv, ska sjuda på spisen, skaka grytan men rör inte mer.
Tar ca 20 minuter.
Klart, häll på burk, och låt svalna.



En annan favorit som vi bjöd på i helgen,

Elins Goda Nobelkladdkaka

Elins Goda Nobelkladdkaka
2 ägg
1 1/2 dl mjöl
3 dl socker
125 g smält smör
3 msk kakao
1 nypa salt
2 tsk vanillinsocker
1/2 tsk bakpulver

Rör ihop alla ingredienser, allt i ett, rör noga.
Använd kakform med avtagbar botten, jag hade
kokos som "ströbröd", blir lite extra.
Placera i ugn, 25 - 30 minuter i 175 grader.
Kolla att kakan är kladdig.
(Strö över lite florsocker om man vill)
Klart!

En gammal skolkompis gjorde ofta denna kakan i början av 90 - talet, och den är så god. Jag har en receptbok där jag skriver ner favoritrecept, denna kakan står under namnet Elins Goda Nobelkladdkaka, då vi brukade sitta i myskläder nere i köket och se Nobelfesten på TV, flera år i rad.
Vi gjorde en siluetten av en kungakrona med florsocker på kakan, klippte ut en kungakrona i smörpapper, och skakade florsocker över.

Fantastiskt fin helg, vi var ute mycket, härligt.
Nu ikväll har vi varit hos grannens och fixat med hästarna, vissa av oss rider andra av oss, jag, njuter av att bara vara och prata med hästarna.

Sommarens Sista Solros
 En fin sista Solros, nu har hösten kommit och vinterdäcken är på...

2 kommentarer:

  1. Många födelsedagar här också, varför har det alltid en tendens att klumpa ihop sej?
    Härlig tårta, man blir ju sugen på godis så här mitt på måndagen:)

    SvaraRadera
  2. Tack Tårtan var så tipptopp, att den tog slut fort fort, men tänk vi har ännu en födelsedag i Oktober kvar :-)

    SvaraRadera