torsdag 27 oktober 2011

Sommarminnen



Pelargonen på altanen
 Jag gillar pelargoner, i alla möjliga färger o sorter, här är en favorit från altanen i somras, nu står den och väntar på glasverandan, vintervilande...


Badsjön
 Vi cyklade nästan varje dag i somras ner till vår badsjö i byn, härligt!

Några andra blomfavoriter är Solrosor. Jag har under några år haft solrosor mot en husvägg, bredvid källartrappen, rakt söderläge, o jättestora. I år satte jag en påse höga solrosor, de kom i skiftande former och färger, fast väldigt höga blev de.

Solrosor mot husvägg
 

cool solros, fluffig lixom
 

Solros
  Under äppelträdet på framsidan hade jag hjälp av fåglarna, ja vi har fågelmatbordet där vintertid, så jag lät solrosorna som kom upp efter tappade fågelfrön vara kvar. De växte men blev inte lika höga som mina andra. Mannen tyckte det var en behändig sort jag planterat vid äppelträdet, inte så skrämmande höga som de bakom källartrappen, men jag var oskyldig till låga solrosor :-)

Nästa sommar ska jag sätta ännu fler höga solrosor, har planerat att sätta solrosor mot en ladugårdsgavel, tror det kan bli fint. Hoppas även att jag får hjälp att sätta fina låga solrosor av fåglarna till Mannen runt äppelträdet...som Tack för maten till honom :-)

2 kommentarer:

  1. Tack för titten hos mig. Ja, nu börjar sommarminnena kännas lite avlägsna - men de är härliga att tänka på. Vad härligt det är med solrosor och även andra blommor i varma gula färger. De låga solrosorna är fina och kan även passa i vas, ändå är det så kul med de höga. Att se hur höga de hinner bli är kul. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Hej Ja visst är det härligt med blommor, och himla fint när man kan ta in dem i vas med. Men även skönt med hösten o alla ljus man kan tända, får lov att tänka så när jag zoomar in på alla blommor som inte är i trädgården nu Ha en fin helg/ H

    SvaraRadera