torsdag 20 oktober 2011

Torsdagsfundering

Det är skönt när man kör uppför backen hem, och ser att det ryker i skorstenen.
Mannen eldar vedspisen i köket mycket under detta halvår.
Vår kära köksespis

Till middag idag åt vi Flygande Jakob, lagat i vanliga ugnen, riset kokades på vedspis.

Flygande Jakob
Mannen och jag diskuterade idag OM Flygande Jakob skall serveras
med riset i skål på sidan, mitt förslag, eller
som Mannen ansåg, att riset skulle ligga i botten av formen.

Jag kallar Mannens variant för Kyckling Chilivips.
Idag kom riset i skål bredvid, vi hade alltså Flygande Jakob till middag ... anser jag i alla fall ;-)


Det är en del Älgjakt just nu, för Mannen, och ikväll fick vi årets första Älgkött.

Älgfärs


Packetering pågår

Klart för infrysning
Skönt när vi  har packat klart och fått undan i köket. Alla ganska trötta ikväll.


Jag har frågat Mannen om receptet från tioårsmiddagen på kalkonen:
Obs! Lite ändringar sen jag la ut inlägget första gången, Mannen korrekturade :-)


Kalkonen med purjolök och kapris.
Stek kalkonsteken i stekpanna så att den får färg.
Stek med lite purjolök, i skivor, och häll på lite grädde och chilisås, chilisåsen för att få mer färg och smak.
Lägg lite kapris, kanske 3 msk, i botten av liten ugnsfast form, lägg på steken och häll på grädden och purjon, ska täcka steken till 3/4, chilisås tog han så mycket att färgen blev bra.
Mannen hade detta i ugn 175 grader, sänkte sen temperaturen till 75 grader, medan resten av maten lagades klart. Köttet togs upp och såsen fixades jämn med stavmixer.
Vid servering skar han upp köttet i skivor.
Kapris o purjolök på steken var fantastiskt gott.
Smaklig spis!


Må Väl alla !

2 kommentarer:

  1. Lovely, tackar för receptet på kalkisen. DEN ska jag göra ngn ggn under denna höst.
    Flygande Jakob!!
    GILLAR!!
    Nej, riset ska serveras på sidan om, tycker jag!
    MUMS!!!
    Glad att Flygand J blivit poppis igen!
    Ha en toppenhelg!!

    SvaraRadera
  2. Hej Klart riset är på sidan :-) Hoppas ni gillar kalkonen. Trevlig helg Hej H

    SvaraRadera