söndag 15 april 2012

Österlen...

Vi åkte på utflykt till Skåne och Österlen
Stannade på plantskolor, och gårdsbutiker


Ranunklar
 Så mysigt

Vi åkte vidare till Åhus och åt glass...på Glassbåten


Uteservering på Glassbåten i Åhus

När vi kom till Kiviks musteri åt vi deras goda lunchbuffe, så gott.
Dansk fläskastek, med rödkål och äppelmos, till det smörstekt potatis.
God blandad sallad, och bröd med flingsalt. Vi drack såklart Äppeljuice.
Suveränt gott.

Dansk fläskastek o smörstekt potatis

Vandrade omkring i Kivik

Vy från strandpromenaden i Kivik

Vi såg en telefonkiosk, sällan man ser sådana...frågade Mellan om han visste vad det var.
Jo det hade han full koll på, det var i sådana man ringde...förr i tiden.

...här ringde man förr i tiden...

Sen bar det av hemmåt igen
Hejdå Skåne och Hejdå Brösarps backar...

Hejdå Skåne


4 kommentarer:

  1. Åh, Skåne älskar jag och min man! Vi bodde i Åhus några dagar för ett antal år sen. Glassbåten, alla fina restauranger... Det var helt underbart! Vi köte rökt fisk och annat gott i Kivik och tog med tillbaka till vandrarhemmet i Åhus. Hjälp så gott!

    SvaraRadera
  2. Vilka minnen det väcker, jag älskar Kivik och hela kustområdet. Vi brukar köra till Stens Hufvud och picknicka, där är så fint. Kiosken Tre Toppar i Åhus har jag tusen minnen ifrån som barn när vi alltid fick en stor kulglass med gräddbulle på toppen men Glassbåten är inte dum den heller ;)

    SvaraRadera
  3. UNDERBARA Bilder!!!
    DÄR var det vår, minsann.
    GOD mat också, mums!
    SÅ fina ranunkler!
    HA det så jättefint!!

    SvaraRadera
  4. Hej

    Erika G: Så fint i Åhus, jag hade faktiskt aldrig varit där innan, så trots tidig vår, helt fascinerad av mysig stad, och Skåne är så härligt, det är ju nära överallt, strax var man i Kivik :-) Mysigt. Må Väl Helena

    Swedish Army Wife(Helena) Visst är det underbart kustområdet där. Lite tidigt, men jag längtade att bada...nästan, och hela stämningen i Åhus/ Kivik, så skönt. Jo glassen var så god :-) Ha det gott Hej Helena

    Annika: Tack. Jo vår, riktigt kall skön seg vår i år, men så härlig utflykt, och god mat. Jag är väldigt förtjust i Ranunkler, hittade denna samling, och alla färger, fantastiska. Må Väl H

    SvaraRadera