söndag 29 april 2012

Mannens frus kök...

Mannen är sjuk... så det har varit mycket lugnt i vårt kök i helgen...
eller rättare sagt, jag har försökt hålla ställningarna :-)

Piroger blev det.
Pirogdegen, så enkelt,
125 g smör
4,5 dl mjöl
1/2 ägg
1 kryddmått ättiksprit (hälften ättika hälften vatten)
1 krm salt.
Först blandades mjölet och smöret, sen i med resten, ganska snabbt blandade jag ihop allt, och lät det sen vila en timme ungefär.

Som fyllning användes rester från Tacosfredagen.
Jag värmde på köttfärsen,
blandade i en hackad gul lök, hackad tomat och färska skurna champinjoner.
Kryddade en del, lät puttra ihop ett tag.

Pirogdegen kavlade jag till två fyrkanter...A4 storlek, delade varje fyrkant på fyra och la i fyllningen.
Vek över, och naggade kanten med gaffel.
Penslade med uppvispade halva ägget...som var kvar från pirigdegtillverkningen.
In i ugn, 200 grader till fin färg.


Fat med Piroger

Piroger, med grönsaker och
Oj så gott!
Det allra bästa var att Mannen tyckte så mycket om pirogerna, så de har gått åt allihopa, de sista lite lagom kalla i kylen, bra att kunna lura den stackars sjuke att äta.
Jag har även plockat fram hans favoritsaft, svartvinbärssaft från frysen, och bakat kärleksmums, chokladrutor, så jag hoppas att han frisknar till snart.


St Paula i köksfönstret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar