torsdag 24 november 2011

Massor med mat...

Det är mörk November, och varje år undrar man om det verkligen var så här mörkt i fjol med, och ja det var nog det...eller.
Jag bodde flera år i den underbara staden Umeå, åh längtar tillbaka dit ibland. I Umeå var det kanske ännu mörkare, men nej det minns jag inte, eller var det mer snö som lyste upp kanske, vet inte, något jättemörker minns jag inte.

Här är det inte lugnt för att det är mörkt, en kväll tjejträff, en annan teater. Det är verkligen skoj att gå på teater, det är så himla mycket 3D som någon sa...ja det är det ju.... En himla bra teater, med duktiga skådespelare, sånna bra kvällar behövs verkligen :-)

Mannen fixar med vårt bygge, köket är nästan klart, och Mannen har börjat laga sin Goda mat igen:


Ålg, saltrulle
Älgkött, vi var ju med o delade på älgkalven i söndags, och i måndags lagade Mannen till denna
"saltrulle" en riktig höjdare, så otroligt mört och fint kött. Potatis, lingonsylt till Mums!

En arbetskompis till mig pratade om ett gott kycklingrecept, hennes recept kommer jag nog laga senare, återkommer.
Mannen blev inspirerad men ändrade lite, och serverade denna goda kyckling:

Kyckling, med kvibilleost

Mannen stekte kyckling i ugn.
Sen värmde han 5 dl grädde i en gryta, smulade ner en bit kvibille ost, delade kycklingen och la ner i grytan, även purjolök lades i för färg och smak.
Detta fick  sjuda.
Så himla gott!
Serverade tillsammans med broccolli och färsk pasta, men kunde ha funkat lika bra med kokt ris.
Jag tror att man kunde använt en färdiggrillad kyckling och delat ner i den varma gräddostgrytan.


Jag fortsätter detta matinlägg, med min kanske absoluta favoriträtt...
Det är en mycket god räkgryta, som jag åt på en tjejträff i Umeå första gången på 90 - talet.

Mannen har trixat till receptet lite, men åh så gott detta med.
Han använder räkfond, som han gjorde sist vi åt färska räkor, den har fint stått i frysen och väntat på denna rätt.
Det är annars paprika, tomat. lök, purjolök och det kokar ihop.
Precis vid servering lägger man i räkor. Idag serverades det med kokt ris.


Räkrätt

Vi har mina fina föräldrar på besök, mysigt. Åt räkgryta, pratade och hade en fantastikst trevlig afton.

4 kommentarer:

  1. Ja, det där mörkret, det känns nästan som det sluger en ibland, så trist. Som om att det inte räcker med nattsvart så har det blivit världens storm och ösregn här nere hos oss. Blä! Skönt iaf att det är helg:)

    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  2. Det vattnas i munnen...

    Så du har bott i Umeå? Jag bor ju i Robertsfors, strax norr om Umeå :-).

    SvaraRadera
  3. Ja, I Umeå är det nog rätt mkt mörkare än i Småland. Min bror bor där numera. Trivs toppen.
    Men klagar på mörkret, denna höst speciellt nu när det inte finns ngn snö. När snön kommer lyser det ju upp så vackert!!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  4. Tack för hälsningarna, jo det mörkret, jag fattar inte, men det är sant snön gör ju så mycket, längtar o hoppas att det snart kommer lite snö o lyser upp. Har tänt lite adventsljus nu :-)
    Robertsfors är fint, har varit på bröllop där :-)
    Umeå är en av mina verkliga favoriträtter, så trevligt folk, mysig stämning och ja när jag var där i höstas bara cyklade vi omkring o hade så kul :-)
    Snart december, ljusare tider

    SvaraRadera