söndag 8 januari 2012

Vintermössa...


Jag har precis avslutat mitt senaste o sista stickprojekt under julledigheten, en Mössa med häng :)
Fick frågan om jag kunde sticka en svart sån mössa och nu är den klar, hoppas den blir omtyckt :)
Men det är inte lätt att få en mössa att hänga...på rätt sätt, men tror jag har fått till det.

Mössa med häng 

Jag utgick från samma superwash garn som jag använt tidigare, la upp 126 maskor på stickor 2,5, hade ingen rundsticka, så jag körde på med fyra stickor.
Stickade resår, 10 varv, jag stickade de räta maskorna genom att plocka den bakom så att det skulle bli lite snyggare o starkade resår.

Ökade antal maskor, så att det var jämt delbart med 8, ville få ut vidden lite men inte för mycket, ca 140 maskor ökade jag till, plus ändrade till stickor 4,0
Sen körde jag mitt bubbelmönster, med lite utveckling
varv 1 - 4, stickade jag 6 räta, lýfte 2, upprepa varvet ut.
varv 5 avigt
varv 6-9, stickade jag 2 räta lyfte 2, 6 räta lyft två osv, avslutar med 4 räta på sista stickan på varvet.
var 10 avigt.

Jag upprepade detta till lämplig höjd, sen ville jag ta in vidden lite, och minskade antalet maskor, tickade ihop maskor i varje bubbla, så att jag fick 4 räta imellan de två lyfta maskorna.
Bubblorna kom sen att se ut som

varv 1 - 4 4 räta lyft två upprepa
varv 5 avigt
varv 6-9 sticka en maska, lyft två, sticka 4 lyft två upprepa, avsluta varvet med tre räta.
varv 10 avigt

Jag upprepade till ytterligare lämplig höjd.
Avslutade med ett avigt varv
Sen ville jag ta in mössan ganska rejält, stickade räta maskor, men stickade samman två maskor med tolv maskor mellanrum på första varvet, detta avstånd minskades sen, det blev ju mindre för varje varv...men jag lät minskningen vara klar när jag hade ca 30 maskor kvar, fick ingen strutig topp utan lite trubbigt.






2 kommentarer:

  1. Så den är redan färdig! Ser ut att vra precis sån som tonårskillar vill ha! på

    SvaraRadera
  2. Jo jag hoppas att han ska gilla mössan, tog ditt tips om upptagning, lite klurigt. Ha en fin afton Kram H

    SvaraRadera