torsdag 22 december 2011

Julklappar, hemkokade o hemstickade...

Nu är de sista julklapparna nästan fixade, kolan från igår, klippte vi i mindre bitar och vek papper om.
Gav bort i julgåva, omtyckt :)


Lakritskola klar att ge bort...


Jag stickar febrilt på vantar...som tomten ska få i julgåva, måste vara klara till lördag klockan 16.00


Gammeldags vantar, efter 60 - 70 tals mönster

Stickning av 70 - tals vantar:
Det är kul med detta bubbelmönster, när jag var barn hade jag vantar med sådana bubblor. En snäll dam vi bodde granne med stickade till hela kvarterets ungar, så nostalgi helt klart.
Jag googlade vantar och hittade många bilder...och sen en blogg med beskrivning på själva bubbelmönstret  Marianne's hantverk  Vantar med detta bubbelmönster hade vunnit pris 1969 i sticktävling, så himla kul att hitta bubbelbeskrivningen.

Jag hittade ingen beskrivning på hur sticka hela vanten, men provade mig fram till följande mönster för damvantar.
Mannen tycker det ser ut som hieroglyfer det jag skriver nu...men jag lägger ut det i alla fall :)

Tant Karins Vantar
Mönstret är delbart på 6, så man kan ju lägga till eller dra ifrån, beroende på handstorlek.
Jag använder Superwash ullgarn, tror det är tretrådigt, man får bra hjälp i garnaffären :)

Lägg upp 48 maskor stickor 3.5, brunt superwash ull.
Sticka resår, avig rät till lämplig mudd, jag valde 12 varv brunt, två varv blått två varv brunt.
Sticka två varv rätt i brunt
Sticka bubbelmönster,
varv 1, 2, 3, 4, sticka 4 räta blått, lyft två bruna, 4 räta lyft två bruna, upprepa varvet runt.
varv 5 avigt brunt hela varvet
varv 6, 7, 8, 9 sticka en blå rät, lyft två bruna, 4 blå räta lyft två bruna, upprepa varvet ut, man slutar med  tre blåa,
varv 10 avigt brunt hela varvet
Upprepa detta varv 1 - 10 mönster flera gånger.
Sticka en tråd i vikande färg i lagom höjd för tummen, för mig passade det efter 5 bubblor i blått höjdledes.

Jobba till lagom längd på vanten, för mig passade det bra med 13 blåa bubblor.
Sticka två varv i brunt
Börja hoptagningen av vanten.
Kolla så att det stämmer med tummen.
Starta på sticka Ett: Sticka en maska lyft en o sticka nästa och för över den lyfta.
Sticka till sista tre maskorna på sticka Två, sticka de näst sista två tillsammans, och den sista vanligt.
Sticka på samma sätt som ettan på sticka tredje stickan och som andra stickan på sticka fyra.
Upprepa detta på varje varv, till ca 8 maskor kvarstår, dra då tråden genom dessa sista.

Plocka upp maskor vid tummen, jag hade ca 10, på varje sida, plus två på kansterna för att inte få lufthål i vanten där, stickade sen i lämplig höjd, men maskade bara av vartannat varv för att få mer långsmala tummar.

Jag valde att sticka en blå kant första maskan på ettan, sista på fyran, och på samma sätt sista på trean o första på trean.
Det kan göras men lite pilligt, fick veva av garn, för tror att det blir trådigt om man ska dra med sig den blåa hela varvet runt, men kanske blir varmare.




Klart nostalgitips, och fina blev vantarna, har stickat ett par till mig, och Tomtens är på Gång :-) Lycka till !




8 kommentarer:

  1. Finfint handarbete, önskar det fanns någon i vår bekantskapskrets som kunde sticka raggor, finns inga bättre än hemstickade! Men vi får kanske ta och lära oss själva, helt enkelt!

    Hoppas du får en riktigt fin jul!

    SvaraRadera
  2. God Jul!!!
    Ha det toppenmysigt.
    Julkram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Så kul att Du hittade vantarna på min blogg.
    Ha det bra.
    Marianne

    SvaraRadera
  4. Hej Marianne, så kul att få meddelande från dig. Åh vad vi gillar dina vantar, har stickat till snart hela familjen och fler vantar på gång, så kul med det mönstret.
    Stort Tack
    Må Väl Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kan Du se en mössa stickat i samma mönster. Det damp ner en brochyr i brevlådan med en bild.
      Marianne

      Radera
    2. Vad kul, jag gillar verkligen detta mönster, jag gjorde en mössa i svart o svart men snyggare med färger som bryter Tack för tipset

      Radera