söndag 13 januari 2013

Maria Lang...

En rolig liten nyhet för oss som gillar deckare från femtiotalet...
Nyfilmatisering med Ola Rapace Tuva Novotny mfl.
http://www.svd.se/kultur/rapace-och-novotny-i-50-tals-deckare_7418496.svd

Om jag ska se alla filmerna...Jo det är nog ganska säkert...
I bokhyllan hemma här står samtliga Maria Lang deckare, och jag plockar fram och läser favoriterna med jämna mellanrum...

8 Mars är premiären av "Mördaren ljuger inte ensam", filmad efter en av de bästa böckerna, andra lästips är:
"Vår sång blir stum", "Inte flera mord",  "Mörkögda Augustinatt",  "En främmande man", " Kung liljekonvalj av dungen"...ja det finns flera riktigt bra :-)

6 kommentarer:

  1. Jag älskade också Maria Lang. Tror jag läst dem alla!
    Minns då jag läste hennes självbiografi. I den stod det att hon inte ville att böckerna skulle filmas, men jag antar att de hävt det nu.
    Jag gillade nog mest böckerna efter att Christer Wijk gift sig med Camilla Martin.
    Ska bli jättekul att se filmerna, och jag tror att Ola Rapace blir superbra som CW!!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Åh så kul med gamla femtiotalsdeckare och känslan i dem.
    Skrev hon så i biografin, jag har för mig att jag sett någon gammal svartvit film, med Karl-Arne Holmström som CW, kan ha helt fel :-)
    Ola Rapace är så bra, så ser fram mot filmerna, kul grej.
    Må Väl Kram H

    SvaraRadera
  3. SANT, och det var efter att ha sett de där filmerna som hon lär ha sagt så. tror det var Kung Liljekonvalje av dungen.
    Men, det är klart att sådant måste hävas ngn ggn. Jag har läst att det kommer att bli mkt Mad Men känsla i filmerna. Tror Ola Rapace blir en superbra CW!! jag minns att när jag läste böckerna på 80-talet tyckte jag att Tomas Ponten hade varit perfekt.
    Ola Rapace kommer att bli sååå bra.
    Mina favvisböcker av Maria Lang tror jag är just Kung Liljekonvalje och sen Dubbelsäng i Danmark, Camilla vid Skiljevägen. Gillade verkligen relationerna i böckerna. De mellan CW och Camilla, och CW och hans mamma, Almi Graan mfl. SAkulle behöva läsa om dem. Puck lät hon ju försvinna direkt då Camilla Martin kom in. Hon var trött på henne, skrev hon. Se om du kan få tag på biografin, den var intressant.

    SvaraRadera
  4. Åh vad skoj att du också gillar Maria Lang.
    Jag har bara ett svagt minne av Holmström som CW. Ola Rapace som CW kan nog bli coolt :-)
    Har läst alla böckerna, men jag gillar de första, de med Puck bäst, ska bli skoj att se filmerna o lite femtiotalskänsla. Men Kung liljekonvalj var också väldigt bra ja det finns så många. Ska spåna in i Maria Lang böcker tror jag.
    Läser annars det bästa av allt just nu, femtiotalet på femtiotalet men i NY lite annorlunda eller hur det nu var.
    HA det gott Helena

    SvaraRadera
  5. OOO den har jag läst. Den hette Alla Mina Drömmar i första utgivningen. Roona Jaffe, visst?
    Jag älskade den!! Mkt för att min mamma och moster sa hur mkt DE älskade den då den var ny på 50-talet.
    Många trevliga och bra böcker finns det. Maria Lang skulle jag fö behöva läsa om.

    SvaraRadera
  6. Åh så kul, jo Roona Jaffe. Jag hade egentligen fått en annan pocketbok av Mannen i julklapp, som jag läst, så bytte den mot denna, Det bästa av allt. Riktigt trevligt femtiotalig :-)
    Jag har ett annat boktips, för något år sen zoomade jag in på Barbara Bickmore, lite Nora Roberts lika böcker, starka kvinnor, historia...och lite romantik
    Jag tror jag ska friska upp Maria Langarna länge sen jag läste dem.
    Må Väl H

    SvaraRadera