söndag 11 mars 2012

Kanelbullar

Första plåten klar...
Idag är det en underbart fin dag. Vi ska på fotbollsmatch och ha fika med, så nu är det bullbak på gång.
Det är jag o inte Mannen som bakar bullar. Mannen bakar ju en del matbröd, men annars bakar jag hemma här.
När jag gick i mellanstadiet frågade jag min farmor, hur man bakade de bästa bullarna, hennes var fantastiska och fick hemliga knepet av henne, och jo bullarna blir tiptop.

Farmorsbullar eller Vanliga kanelbullar
250 g smör, i kastrull
dela 2 paket jäst för söta degar
häll 1 liter standars mjölk i smöret, värm till fingervarmt.
rör ut jasten i mjölksmörblandningen
1 tsk salt
2 dl socker
lagom med mjöl...

här kommer Farmors knep...

Rör INTE för mycket, rör med en träslev, bara precis så att man rör ihop degen, rör man för mycket, så blir bullarna torra.

Låt jäsa i 30 minuter
Baka ut, jag kavlar ut, duttar på lite smör, socker o kanel, rullar ihop, som rulltårta o skär.
Upp på plåt, med eller utan formar, gör några av varje.
Jäs på plåt 30 minuter
Pensla med ägg o strö över pärlsocker
In i ugn, mitt i 225 grader tills fin färg!

Voila, klart!

Perfekt med ett glas kall mjölk o varma kanelbullar.


2 kommentarer:

  1. Åhhhh jag dööör så gott! Att jag aldrig lär mig att hålla mig borta från din blogg när det är nära läggdags...nu kurrar magen och jag dreglar :(

    SvaraRadera
  2. Åååh jag ber om ursäkt :-)
    Jag har varit dålig på att lägga in inlägg, men nu kommer mer mat snart :-)
    Ha en fin dag
    Hej H

    SvaraRadera